P pottejakt

Jeg er s glad for at plantasjen er pen p sndager, for jeg blir s fort rastls nr jeg vet at alt annet er stengt. Bare tanken p det fr meg til g rundt meg selv, ikke fordi jeg m handle noe hver dag, men jeg liker ha muligheten. Etter min mening er ogs ikea en butikk som godt kunne holdt pent i dag. Jeg har ikke telling p hvor mange sndager jeg har nsket dra dit.

Men ikea beskte jeg etter jobb i gr. Mlet var en ny blomsterpotte til en plante vi har kjpt, for potten vi hadde fra fr var 2 mm for trang. Glad og fornyd kom jeg hjem med en ny en, men det viste seg at den var alt for stor, og mlene p den stemte absolutt ikke. S kjedelig! Derfor har vi vrt p pottejakt i dag ogs.

Ettesom planten er fra plantasjen kunne vi ogs teste den i alle de forskjellige pottene. Vi fant en som passer perfekt, og endelig kunne vrt nyeste grnne tilskudd her hjemme f vann uten drukne i en gigantisk potte.

MATMANDAG: Frokostpizza med egg og bacon

N er det lenge siden jeg har delt noe i Matmandag-spalten. Denne oppskriften har servert dere tidligere ogs, men jeg deler den igjen ettersom jeg vet at mange er nysgjerrige p den. For ja, det hres litt rart ut med pizza til frokost, og at p til med egg p, det syntes i alle fall jeg da Christian presenterte ideen for meg. Men gjr som meg, gi den en sjanse, for den er faktisk veldig god :-)

Det som er med denne pizzaen, og som gjr at den passer til frokost er at deigen skal ikke heve, og s smaker den litt som scones. Fristet den litt mer n? Jeg liker den i alle fall veldig godt, og vi har hatt den til frokost flere ganger (i helger vi har tid til kose oss). Her er i alle fall oppskriften. Gi en lyd dersom du prver den da. Jeg er s spent p hva andre synes.

Ingredienser (2 porsjoner):

Fyll:
Litt rapsolje
1 tomat
100 g bacon (spekeskinke fungerer ogs)
1/3 purrelk
Raspet ost
2 egg

Slik gjr du:

Sett ovnen p 250C.

Bunn: Bland sammen de trre ingrediensene, og deretter tilsetter du de vte. Rr dette godt sammen med en sleiv. Deigen skal ikke eltes, men vre noks ls.

Del deigen i to og trykk dem utover p en stekeplate dekket med bakepapir. Du kan forme de to pizzaene som du vil (sirkel, firkant, hjerte). Stek pizzaene i to minutter s overflaten blir litt fastere.

Del baconstrimlene i to, og stek dem s vidt i stekepannen. De skal ikke bli spr, bare varmes litt slik at man den ikke legges helt r p pizzaen. Skjr purrelk og tomat i skiver. Tomaten skjres s tynn som mulig, for unng at du brenner deg p den nr du skal spise (det hjelper nemlig med tynne skiver).

Smr litt olje utover bunnen. Deretter tar du p tomat, bacon, purrelk og ost. Stek pizzaen i tte til ti minutter, men ta den ut fr den er helt ferdigstekt. Kakk ett egg p midten av hver bunn. Prv f egget til ligge cirka midt p pizzaen, og pass p at den ikke flyter utover hele stekeplaten. Stek s i cirka tre minutter, til speilegget p pizzaen er ferdig stekt.

Dryss over litt trket oregano, eller topp pizzaen med ruccola. En herlig, og mettende frokost. Vel bekomme!

Ps: Er det interesse for at jeg skal lage, og dele flere matspalter?

Self-confidence is the best outfit, rock it and own it

Jeg kom i snakk med en fremmed dame p sats i gr, og vi ble enige om en ting: Folk flest i byen kler seg veldig kjedelig. Hvorfor velger s mange kle seg i grtt og svart? Ja, det er praktisk og passer til det meste, men det er ogs veldig anonymt. Hvorfor er s mange redd for farger og mnstre? Det gir jo s mye glede.

Min erfaring er at dersom man tr skille seg litt ut, s hster man ogs komplimenter. Ta p en hatt, eller en knall rd kpe, g med hevet hode og vis at du brer antrekket og ikke motsatt. De ekstra blikkene p gaten beundrer mer enn de dmmer.

Keep calm and rock it, baby!

Catching up

Det var s koselig mte Marianne igjen igr. Vi har vel ikke sett hverandre siden bacheloroppgaven ble levert frste juni, s n var det p tide treffes igjen.

En felles interesse vi to har er strikking, s dere kan tro vi hadde det fint i strikkebutikk (og en del andre butikker :-)). g innimellom hylle p hylle med garn i alle mulige farger og nyanser er helt fantastisk. Det er rene godtebutikken. N er jeg skikkelig inspirert til strikke masse, og har en hel del prosjekter jeg nesten ikke kan vente med ta fatt p. Hsten er perfekt for nye strikkeprosjekter :-)

Vi var ogs innom Ruccola, hvor vi fikk servert helt nydelig pasta. Jeg elsker italiensk mat! Det var s mye som fristet, og som vanlig hadde jeg problemer med velge n rett fra menyen. Men jeg endte opp med Spaghetti Al Pesto, og det var utrolig godt :-)

Hper dere fr en fin helg alle sammen.

Nekter gi slipp p sommeren

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har sagt det fr, og jeg sier det igjen: Jeg nekter gi slipp p sommeren. Den viste seg s vidt i gr, men da var selvflgelig undertegnede p jobb. Haha, hvor typisk er ikke det? I dag som jeg har fri, og skal til byen for treffe en venninne, er Bergen selvflgelig gr igjen. Det regner ikke (enn), men det ser ut som paraplyen br f plass i vesken likevel. Vr s snill; GI-MEG-SOOOL!

Jaja, grtt eller ei. Det er fortsatt mulig la strmpebuksene ligge, og g med bare legger uten fryse snn alt for mye.

Nei ser man det. N begynte det faktisk regne. Typisk! Jeg fr trste meg med at vi har hatt en fantastisk ferie, med masse sol. Og s blir jeg skikkelig motivert til spare penger til en sydentur i hst/vinter

Montserrat

Et av "sommer-mlene" mine i r var dra p en dagsutflukt da vi var i Barcelona, og det gjorde vi ogs. Etter ha ftt et tips fra en venninne (tusen takk Marianne ) bestemte vi oss for reise til Montserrat. Det er et fjell med flere topper, og ligger litt utenfor Barcelona. Toget fra sentrum brukte ganske nyaktig en time til togstasjonen som var plassert rett ved taubanen som tok oss opp p fjellet.

P fjelltoppen hvor taubanen stopper, ligger klosteret Santa Maria de Montserrat. Det var helt nydelig med flere skulpturer, utsikt ut over dalen, og et fint turomrde med blomster og bilder/tekst p fjellveggen.

Breakfast in Barcelona

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Da vi var i Barcelona var frokosten et av hydepunktene i lpet av dagen. Der startet vi hver dag med nypresset appelsinjuice, kaffe, croissant eller potetomelett. S godt! Frokosten var rett og slett kjempegod, og den er hyt savnet her hjemme. Men her holder jeg p tradisjonen om at sndag er dagen for en ekstra god frokost, som kan nytes over lengre tid. Det er vel omtrent det eneste jeg liker med sndager. I dag laget vi frokost-pizza og amerikanske pannekaker med kanel og kokos, som vi tok med bort til vr kjre nabo, alts storebror. Selv om omgivelsene her hjemme ikke er like sjarmerende som de trange gatene i Barcelona, hvor klesvasken henger ute p balkongen, var det en ganske koselig frokost likevel.

Blonder og blomster

God morgen, fra en leilighet som dufter av nystekte rundstykker. Jeg bakte brd i gr, og ettersom jeg hadde en brdform for lite laget jeg rundstykker av deigen som var igjen. Jeg elsker lukten av fersk gjrbakst. N skal jeg nyte frokosten min, fr jeg hiver meg avgrde p trening. Det har nesten blitt rutine trene hver lrdag morgen, og jeg synes det er en fantastisk mte starte helgen p. Da fr jeg helgeflelse selv om jeg skal p jobb i ettermiddag.

Her er forresten noen flere bilder av antrekket med denne nydelige blondetoppen. Den fant jeg p salg hos H&M fr sommerferien. Ettersom det bare var den ene som hang der, og at p til i min strrelse, tok jeg det som et tegn. Den mtte bli min!

Weekend and vacay mood

Hei igjen dere! Denne frkenen er for lengst tilbake i Norge, men klarer ikke gi slipp p sommeren helt enn. Jeg trenger noen uker (les: mneder) med mer sol og varme. I dag er det 14 dager siden ferien vr var over, og den sluttet brtt. Jeg ble syk frste natt hjemme, l nesten en uke, og dermed mtte campingtur med storesster avlyses. Det er godt mulig at vi m ta igjen den ferien nr det blir kaldere ute. Jeg har store planer om en sydentur i hst/vinter, og kanskje jeg drar henne med meg. Vi hadde jo en s fin jentetur til Gran Canaria i 2015 (w! tenk at det plutselig er to og et halvt r siden).

Ettersom det er fredag og sommermodus fortsatt er p tenkte jeg det passet med et bilde fra livet vrt med privat svmmebasseng, sol hver dag, og favorittpersonen min som matchet meg i favorittfargene mine

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fun facts: Det var tilfeldig at vi endte opp i samme farger som hverandre, OG som duk og servietter p restauranten vi var p den kvelden *haha*.