TURBAN I TRINCOMALEE

Etter Arugam Bay reiste vi videre til Trincomalee. Dette er en by som ligger ganske langt nordst i Sri Lanka. I 2004 ble byen hardt rammen at tsunamien, og dette kunne vi se spor etter den dag i dag. Husene til de lokale var tydelig preget av fattigdom, og kanskje var det tydeligere her enn i resten av landet vi reiste i. Snakk om bo i blikkbokser! Til tross for fattige kr virket de fleste veldig glad, srlig da de s oss; "White people". Menneskene ble nesten litt "starstruck" da de s oss, og det var en veldig spesiell opplevelse. Vi fikk mye oppmerksomhet her, til tider litt mer enn vi nsket. En dag da vi l p stranden med hver vr bok, kom det en gjeng med unge gutter (ca. 10-13 r) bort til oss. De satte seg ned p en stein rett ved hodene vre, og bare stirret p oss. Innimellom prvde de fortelle og sprre om ting, men det hele var ganske kleint. Vi bestemte oss for g og finne oss noe lunsj da de hadde sittet og sett p oss i et kvarter.

Totalt hadde vi fem netter i denne byen. For unng slike kleine situasjoner, og det vre de eneste hvite, valgte vi de neste dagene ta tuktuk til Nilaveli. Det er en liten by ved siden av. Der var det flere turisten, og vi var dermed ikke s synlig. P stranden i Nilaveli var det lse kyr, noe som for min del var foretrekke fremfor strendene med lshunder. En hund er s absolutt mer skremmende enn en ku.

Da vi var p stranden var det nesten litt for varmt til vre der. Solstrlene fikk huden til boble, og havet var varmt nok til lage en kopp med te. Neida, det var bare 35C-ish i vannet, alts ikke srlig behjelpelig da vi ville kjle oss ned. Likevel holdt vi oss stort sett i vannkanten, og der var det masse fine skjell. Jeg plukket en hel del jeg kunne ta med hjem som suvenirer (det gjorde jeg p Maldivene ogs). Jeg gleder meg til kalde og vte hstdager, og s kan jeg fylle sinnet med varme minner gjennom skjellene ♥ For det ligger mange fine minner i dem.

#reise #SriLanka #backpacking #sommer #strand

Let's celebrate

God kveld!

De siste dagene har jeg vrt helt oppslukt i feriefilmen vr, og i gr var den endelig klar til fremvisning. Vi hadde svigerfamilien her i gr kveld, og fikk gode tilbakemeldinger p filmen.

S p grunn av mye filmredigering har jeg rett og slett ikke tatt meg tid til blogge i det siste. Det gjenstr fremdeles noen bilder fra ferien, og de kommer. Tro meg!

Men i dag fr dere bare en liten kollasj jeg har satt sammen av kveldens look. Jeg har lastet ned en ny foto app, s den skal testes mer fremover. N er jeg klar for feire min venninne, Veronica, sin siste bursdag i 20-rene. Gleder meg til en skikkelig jentekveld!

A SURFERS PARADISE

Arugam Bay, en liten by med n minibank, var neste stopp. Sjfren vr kjrte oss hit, men s fortsatte vi eventyret p egenhnd. P veien hit s vi aper i veien, men bilene bare tutet p dem som om det var en sau (i Norge) og kjrte videre. Etterp kjrte vi forbi en vill elefant ute p en pen slette, noe jeg ikke en gang tror sjfren fikk med seg. Jaja, s var det kanskje litt mer eksotisk for to unge nordmenn enn en Sri Lanka mann.

I Arugam Bay var det masse ungdommer, som stort sett var der for surfe. Ogs vi leide oss hvert vrt brett, men s veldig vellykket var det ikke. Haha, jeg tror vi var mer under vann enn over vann. Og jeg vurderte ikke en gang prve reise meg opp, for jeg hadde mer enn nok med klamre meg fast. I etterkant fikk vi vite at de blgene vi hadde hevet oss ut i ikke var for nybegynnere. S er jeg kanskje ikke s elendig surfe likevel, bare uheldig med de frste blgene.

Ulempen med denne byen var alle lshundene. De var overalt, og for meg som er livredd for hunder b dette p en del problemer og ufrivillige svmmeturer. Hundene var nemlig p stranden ogs, og noen av dem var litt for innpsliten. Huff! De var faktisk over alt, p restaurantene, i veien, p stranden og p kjkkenet. sj! Men til tross for alle hundene s var det en veldig chill stemning i byen. Jeg husker wifi passordet til gjestehuset vi bodde p, som var "take it easy", og jeg syns det sier en del.

Dette bildet er fra restauranten til gjestehuset. Ja, hvorfor ikke putte inn et sittehjrne med masse masse puter?

Like bortenfor fant vi en koselig surfe restaurant som serverte kjempegode hamburgere. Tak og vegger var laget at palmeblader, og servitren satte seg ned med noen gutter p nabobordet og tok seg en dram med dem.

(UNDER MY UMBR)ELLA ELLA ELLA...

Dette er et lite utdrag fra sangen til Rihanna, som noen p hotellet vrt i Ella sang en skikkelig fin acapella versjon av p terrassen mens de filmet seg selv. Det tok ikke s lang tid forst hvorfor det ble akkurat den sangen, selv om det ikke regnet.

Som sagt l hotellet vrt i Ella i en fjellside, og naturen rundt var majestetisk. Vi kunne se rett opp p Little Adams Peak som jeg har vist bilder fra, og ellers var det mange grnne fjell og dype daler. Innimellom hrte vi skudd i nrheten, men fikk forklart at det var for skremme apene om de kom for nrme frukttrrne.

Hver gang jeg var p badet kom jeg ut igjen p et tomt rom, for da var Christian ute p terrassen vr og nt utsikten.

Denne byen var vrt siste stopp p den delen av ferien som var planlagt p forhnd. Den siste halvannen uken var vi helt p egen hnd, uten privatsjfr, sted bo og noe tidsprogram vi mtte holde. Alt vi visste fr vi reiste var at vi ville komme oss over p stkysten. Reiseruten laget vi mens vi satt her og nt fjellene.

Vi hadde blitt fortalt av sjfren vr at det var veldig mye som var fullbooket p stkysten, og vi bestemte oss derfor booke overnatting fr vi ankom de forskjellige byene. Alt ble booket n natt fr vi ankom, og p den mten var vi friere enn om vi hadde booket alt med det samme. Vi endret planer underveis, s jeg ar glad vi gjorde det p den mten.

P kvelden arrangerte hotellet skikkelig disco med n discolampe som snurret og musikk rett fra youtube. Haha, dere kan jo tenke dere hvordan det var :-) Den siste kvelden  tok vi et glass med sjfren vr, og han avslrte noen morsomme historier om seg selv og kjrlighetslivet sitt. Har jeg forresten fortalt dere at han, som alle andre menn i landet, ikke snakket til meg? Jeg vet ikke hva det er, men jeg som kvinne ble totalt oversett av mennene vi var i kontakt med (eks. servitrer, sjfrer, resepsjonister). Etterhvert ble det utrolig irriterende, og jeg slet med finne min plass i landet. Jeg vet ikke om det var av "respekt" i forhold til Christian, eller om de bare ikke liker kvinner, men litt ekkelt var det. Jeg er glad jeg hadde med meg en mann p turen for si det snn. Sri Lanka ville jeg ikke reist aleine til, selv om folkeslaget var veldig hyggelig og smilende. Hele turen endte opp med at Christian mtte ta seg av det meste av snakkingen i og med at ingen reagerte da jeg pnet munnen. S hadde jeg reist uten en som kunne snakket for meg hadde dette blitt en trist ferie.

Studentfest

God kveld! Jammen gr dagene fort for tiden. Plutselig var det kveld igjen og jeg har ikke rukket innom for oppdatere videre p reiseruten vr i Sri Lanka.

I gr var vi ute p studentfest. Det begynte med en teaterforestilling p DNS, og alle som ville kunne bli malt med neon maling. Jeg ble enig med sminkren om ta den helt ut, s det ble bde maling i alle farger og diamanter. Elsket det!

Etter forestillingen tok vi turen innom et par barer. Klokken ble fire fr vi var hjemme i sengen, s da var det lov sove litt lenge i dag.

Etter frokost p sengen og en ellers rolig morgen, fikk jeg Christian med p en joggetur i solen. Det er den beste joggeturen p lenge! Etterp avsluttet jeg med litt styrketrening ute i hagen.

Etter en liten tur til byn, stoppet vi og tok med oss sushi p vei hjem. S n har vi kost oss med det og film. Det har vrt s godt med en skikkelig fridag, og n fler jeg meg klar for en ny uke.

Beklager et skikkelig rotete innlegg.

OPP OG NED P FJELLET MED MAT MIDT I MELLOM

Endelig en dag vi kunne sove lenge i og med at vi ikke hadde noe p programmet fr klokken 10.30. Likevel vknet vi uthvilt litt for tidlig (kl. 06.00-06.30) som flge av en tidlig kveld dagen fr.

Denne dagen var vi p matlagingskurs, noe undertegnede hadde gledet seg stort til. Vi ble tatt med til et flott hus midt i fjellsiden i Ella, og der mtte vi en ekte Sri Lanka mann. Vi ble med ham inn p et knttlite kjkken under en trapp, med masse rot og fluer, og her skulle vi tilberede lokal mat. Jeg var rimelig skeptisk til skulle spise maten fra det kjkkenet, men er man gjester s m man vre hflig. Vi fikk vre med p hele prosessen, og ble tildelt oppgaver som kutte grnnsaker, utmate en kokosntt og steike/fritere. Til tross for min flue-skrekk spiste vi maten vi selv hadde laget, og det var veldig godt. Vi ble ikke akkurat noe sykere i magen etter det mltidet.

Utsikten ved lunsjbordet var det ingenting utsette p.

Her er maten vi laget, og det tok oss n time. Jeg syns vi var flink jeg.

Etter lunsjen dro vi tilbake til hotellet vrt som ogs l i fjellsiden. Det var helt nydelig, men det kan jeg vise seinere. Vi hadde hrt rykter om en liten foss og elv i bunnen av fjellene, s vi tok p oss badety og gikk nedover. Vi gikk og gikk, og da vi kom s langt ned at vi kunne skimte elven s vi ogs flere aper. De gikk like ved, men smatt opp i trrne da vi kom. Vi var usikker p om vi turte legge fra oss ting for bade, eller om apene ville stjele det, men det gikk heldigvis fint. S da ble det bading p oss i en fredlig liten foss med aper som publikum i trrne.

Rett etter badingen tok sjfren oss med til "Little Adams Peak" (fjellet inni ringen p bildet under).

Her gikk vi en kort, men bratt fjelltur (ca. 20-30 min), og sjfren vr ble faktisk med et stykke p vei. P toppen fikk vi en fantastisk utsikt med fjell s langt yet kunne se. Snakk om kunne se utover hele landet!

I hyre hjrne p bildet under ser dere hotellet vrt.

P bildet over vises deler av stien fra hotellet og ned til elven vi badet i. Det var et godt stykke g ned, og veldig tungt g opp igjen.

Tror verken mamma eller svigermor hadde trivdes p toppen, men rett ned p begge sider. Vi der i mot syntes det var litt gy g "p toppen" av fjellet, og flge fjellryggen bde opp og ned.

WOLRDS END - VOL II

Vekkerklokken ringte 04.30, og klokken 05.00 satt vi i bilen p vei til Horton Plains National Park. Ute var det fremdeles mrkt, og tken var som en hvit vegg rundt oss. Det var umulig se mer en n meter foran bilen. For en gangs skyld tok sjfren vr det litt roligere, men likevel ble det noen forbikjringer. Vi holdt pusten begge to. Der og da var jeg virkelig redd, for verken vi eller sjfren hadde sjans til se noe ut av vinduene. Det er den tjukkeste tken jeg har vrt borti noen gang. *Grss* Jeg la merke til at sjfren vr brukte det lille han kunne se av veistripen p siden for se hvilken vei han skulle svinge. Jeg tuller ikke, n meter var det vi kunne se rundt bilen. Ellers var alt helt hvitt. Uten at vi kunne se noe srlig merket vi at bilen steg oppover. Det var bratte bakker og skarpe svinger, s frste giret ble hyppig brukt for at vi skulle komme oss til toppen.

Solen klarte etterhvert presse seg delvis gjennom tken, og da mrket forsvant s vi litt mer utenfor.

Ute var det kaldt, og vi hadde ftt beskjed om kle godt p oss. For anledningen hadde jeg p meg to bukser og tre lag oventil (med enda et reserve i sekken). Buksene mine var riktignok veldig tynn, s det ble akkurat passe varmt. Da klokken var 06.30 tok vi de frste skrittene av det som var en tre timers lang tur. Tken var s godt som borte, og vi var kjempe klar for fjellturen p en knapp mil. Vi gikk aleine, og jeg var litt bekymret for de ville dyrene som levde i omrdet. Vi hadde lest at n gang i uken gikk de lokale denne rundturen og brkte for skremme vekk blant annet leoparder. Gjett om jeg skvatt hver gang det raslet i buskene p siden?! Heldigvis var det stort sett bare en fugl eller ape.

Som sagt var dette en rundtur p tre timer (inkludert en lunsjpause). Veiene varierte fra grus-/jordvei til trappetrinn av store steiner og sm stier. For de som er kjent i Bergensomrdet var det en god blanding av Smrsfjellet og Stolzen.

Om man mtte p do underveis, var det ett sted med doer av forskjellig slag. Noen var "hull i bakken do" mens andre var et ekte vannklosett. Uansett hvordan de s ut, s kan man trygt si at dette var utedoer. Ikke alle hadde drer, og p andre siden av rekkverket gikk skrningen litt for mange meter rett ned. For si det snn, jeg sto over do pause *haha*.

Naturen var veldig variert og vekslet mellom skog, pne sletter og store fjell. Dette var en tur med virkelig flotte utsiktspunkter, og dersom noen skal til Sri Lanka vil jeg anbefale denne fine turen.

Hotellet hadde laget matpakker til oss som vi hadde med, og til dessert ble det en liten godbit "smuglet" med fra Norge. Den ultimate tursjokoladen ble fordyd p Worlds End.

Og nr man frst har ndd verdens ende, kan man da unng et "siste" kyss? Neppe.

Vi var noen av de frste som gikk den dagen i og med at vi kom opp rett etter at solen tittet frem. Da vi nrmet oss enden p turen mtte vi en god del folk, s jeg vil anbefale dra dit tidlig. Nummer en for nyte turen i ro og fred, og nummer to fordi det er vanlig at tken kommer tilbake tidlig formiddag. For si det snn, jeg ville aldri vandret rundt i fjellene her i en s tjukk tke som den vi kjrte i for komme dit.

Etter ha vekket sjfren vr som l og sov i bilen mens vi gikk p tur, kjrte vi ned fra fjellet p "nye" veier. Det var jo den samme veien, men uten tke var alt helt annerledes. Det viste seg at vi hadde kjrt gjennom flere landsbyer og forbi grnnsakkrer og te plantasjer. Sjfren vr kunne fortelle at tken vi hadde opplevd tidlig p morgenkvisten var et helt vanlig fenomen i omrdet. Stakkars folk som lever i det, for det var ikke srlig trivelig. Igjen s vi hvor forskjellig verden er.

FRA KANDY TIL NUWARA ELIYA

Etter en veldig tidlig kveld vknet vi opp god og uthvilt, og det til tross for at natten var preget av hundebjeffing, fugler og tog rett utenfor vinduet. Det der med toget rett utenfor visste jeg ikke om fr vi vknet. Utrolig at jeg ikke hadde lagt merke til det fr! Dagens reiserute gikk fra Kandy til Nuwara Eliya med bil. Vi kjrte gjennom et flott fjellandskap, og stoppet opp ved Ramboda fossen.

Etter det lille stoppet ved utsiktspunktet dro vi til en te-plantasje. Vi s kvinner i fargerike klr og med store poser p ryggen, oppover i fjellsidene. De sto innimellom masse busker, og plukket bladene av dem. Det er dette teen blir laget av. Vi fikk en guidet tur rundt p te-fabrikken, og fikk se hele prosessen med lage teen. Til slutt fikk vi smake p noe av teen de hadde, og selvflgelig mtte jeg kjpe en pakke som suvenir. Den strste te-elskeren jeg kjenner er mamma, s jeg kjpte selvflgelig med en pakke til henne ogs. Denne fabrikken leverer te til blant annet "Lipton" (som ogs kan kjpes i Norge). Vi ble fortalt at det som skjer med teen fr den blir solgt i butikker rundt i verden er at de tilsetter andre ting etter at den er sendt fra babrikken. Alts er det ikke lenger 100 % ekte te. Den teen som ikke er tilsatt noe snusk er merket med et lve merke. Teen jeg kjpte her p fabrikken var selvflgelig ikke blandet ut med noe, s det ble helt ekte te til bde meg og mamma.

Vi lrte litt da vi var her ogs. Store blader blir svart te, mellomstore blader blir grnn te, og blader som ikke har sprunget ut blir til hvit te (som er mest sjelden, og noks dyr).

Etter litt te drikking gikk turen videre til overnattingsstedet. Fr vi sjekket inn p hotellet hadde vi et stopp i en park nedenfor. Da vi betalte for inngangsbillett s vi p skiltet at de hadde turistpriser. Turistpriser! Jeg mener, er det mulig?! Disse prisene var selvflgelig hyere enn om man var lokal. Vi betalte n de kronene de skulle ha, og ble s fortalt at vi skulle ut i bt. Frst fikk vi beskjed om at vi skulle f "sykle" rundt i en snn svane, men det viste seg vre farlig siden det var litt blger p vannet. Den kunne velte...

Da ble det heller en liten motorbt. Vi fikk ikke kjre selv, men bare sitte p. Vi som trodde vi allerede hadde betalt fikk beskjed om betale nok en gang til han som kjrte (hva var det vi betalte for tidligere da?) Igjen fikk vi andre priser enn de lokale, noe vi forstod av oss selv, men som sjfren vr bekreftet for oss seinere p kvelden. Han hadde prutet ned prisen for oss, fordi dem han hadde med seg hit sist mtte betale mindre.

Jaja, selv om vi mtte betale diverse ganger s var det n gy da, selv om vi ble vt og kald. For ja, det var kaldt her. De lokale gikk med tjukke jakker, luer og sandaler *haha*. Vi fikk i oss varmen p hotellet, etter at vi satt fullt pkledd under dynen i noen timer. P dette tidspunktet savnet jeg Maldivene srt ♥

I denne byen var det ogs frste gang p turen at det kom lokale folk bort og ville ta bilde sammen med oss. Jeg har vrt med p snt fr, men Christian skjnte ikke hvorfor. Jeg mtte forklare ham at det er fordi vi er hvit. For igjen var vi de eneste hvite og se.

FRA COLOMBO TIL KANDY

Reisen fra Maldivene til Sri Lanka ble bedre enn forventet, da vi ble oppgradert til business class hos Emiratene. Hvorfor vet vi ikke. Jeg kunne fort ha vendt meg til reise der ja. Vi snakker slv bestikk og massasje i setene som kunne legges helt ned til en seng. Det var synd at turen var s kort. P flyplassen ble vi mtt av sjfren vr for de neste fem dagene. Stakkaren hadde ventet i to timer siden han ikke visste hvilket fly vi kom med. Vi ble kjrt i mrket, p veier hvor trafikkregler synes ikke eksistere, til gjestehuset for natten. Her var standarden en litt annen enn det vi kom fra p Maldivene.

Morgenen etter var det opp klokken halv fem, pakke sekken igjen, og hive i oss litt frokost allerede klokken 05.20. Fr klokken rakk bli 06.00 var vi allerede p vei med to innfdte til togstasjonen. Toget vrt fra Colombo (Sri Lankas hovedstad) til Kandy gikk klokken 07.00. Dette var frste gang p turen hvor vi plutselig var de eneste hvite se, men langt i fra den siste.

Togturen tok ca. to og en halv time. Det var ekstremt humpete forhold, og husene p utsiden var tragiske. Der og da ble vi rammet av kultursjokk. Folkene bodde i falleferdige skur laget av noe blokkboks lignende greier, eller jordhytter, og noen hadde til og med en teltleir helt opptil togskinnene. Jammen har vi det godt her i Norge! Naturen der i mot, var det ikke noe utsette p. Den var nydelig! Reiseruten beveget seg oppover i fjellene, s etterhvert fikk vi en flott utsikt over det grnne landet.

Da vi kom frem til Kandy sto sjfren vr igjen og ventet p oss. Han hadde kjrt bil, og plukket oss opp igjen her. Etter en liten pause p gjestehuset (som jeg tror ble drevet av en halvveis munk) var det klart for fullt kjr med kulturelle ting. Kandy er Sri Lankas kulturelle hovedstad, og vi fikk en skikkelig smakebit p det. At vi faktisk fikk fullfrt programmet den dagen var ikke akkurat en selvflge i og med at begge hadde blitt drlig av maten (noe som varte helt til vi landet p norsk jord igjen). Men vi klarte det. Frst beskte vi "Tempel of tooth". Vi trodde bare vi skulle se tempelet, *knips-knips* ta noen bilder, og s videre, men der tok vi grundig feil. Det viste seg at vi fikk en nesten tre timer lang guidet tur i tempelet. Vi lrte sikkert masse om Buddha, men sitter igjen med noen helt andre minner. Utenfor tempelet bodde det nemlig aper, som invaderte en tom tuk tuk, og s fikk vi klappe en ekte elefant. Wohooo! Det hadde ikke s mye med religionen gjre, men det var n veldig kjekt likevel.

Hahaha, dette var trolig den eneste gangen i mitt liv at jeg fikk se Christian i "skjrt". Barfot og skjrt, snn gjr man det nemlig i templer. Det morsomste var at det var tre lokale menn som kledde p ham.

Videre herfra gikk turen til et utsiktspunkt, som vi bergensere ikke lot oss imponere av. Her hjemme er vi s godt vandt med nydelig utsikt fra alle fjelltoppene rundt byen, s dette var en stor skuffelse. Like bortenfor var det et slags trykkeri, hvor vi fikk se nr arbeiderne laget bilder og trykk med voks p stoff. For meg som har litt bakgrunn fra tekstil var dette spennende.

Plutselig hadde vi mer tid enn planlagt, og sjfren vr sendte oss inn p noe som skulle vre et museum. Vi ble vist inn i et rom og satte oss ned foran et lerret. Begge to kunne lett ha sovnet da vi ble vist en film om hvordan de fant safir, og andre flotte steiner i landet. Etter filmen skulle vi se p steinene, men plutselig viste det seg vre mer en butikk enn et museum. Vi hadde to menn som prvde selge oss alle mulige ringe. De var veldig fin, men vi hadde ikke planlagt kjpe noen ring den dagen, s vi klarte snike oss ut igjen uten ha blitt ruinert.

Det siste p programmet den dagen var lokal dans. Vi hadde begge sett for oss at vi skulle komme til et lite samfunn hvor de innfdte skulle danse rundt et bl eller noe, men igjen tok vi feil. Vi ble plassert, sammen med en hel haug andre turister, i et lite lokale, med en knttliten scene foran. Her ble vi underholdt (eller skal jeg si torturert) med denne lokale dansen i n time. Vi snakker konstant tromming uten noen rytme, en mann med to sm lokk p strrelse med en fingerbl som han slo sammen snn at det sa pling-pling-pling, i en helt annen rytme som heller ikke var en rytme. Det var ogs dansere med kostymer som var dekket med bjeller, og en mann som sto i hjrnet og sang (totalt tonedv). Frst mtte vi le, men da vi skjnte at det ikke tok slutt med det frste ble det tortur. Etter en s lang dag, og p det tidspunktet var det over ni timer siden vi spiste litt, s var dette et mareritt. Enn s mye lyd de laget s mtte jeg kjempe for holde meg vken.

Vi var helt utslitt begge to, og det endte med at vi stoppet p pizza hut p vei tilbake til gjestehuset. Det ble take away pizza p sengen (etter ti timer uten mat), og god natt fr klokken rakk bli tte. Herlighet for en dag!

#reise #maldivene #srilanka #backpacking #kultur

PALMESUS OG 50-RSDAG

God morgen!

Etter en fridag fra bloggen i gr, er jeg tilbake igjen n.I dag er det siste feriedag, og det siste innlegget fra vakre Maldivene kommer ogs n. Jeg har klamret meg fast i denne yen lenge n, men det er p tide gi slipp. I morgen begynner virkeligheten, og jeg er tilbake p skolebenken. Likevel tar ikke ferien slutt her p bloggen. Som sagt var vi n uke p Maldivene, og deretter drye to uker i Sri Lanka. De neste innleggene vil bli mer variert enn disse, i og med at vi hadde mange spennende opplevelser og reiste rundt i hele Sri Lanka.

*Vil ikke videre, s jeg klamrer meg fast*

Han her klarte seg i heletreuker uten skating, noe som er det lengste siden han begynte skate for 11-12 r siden. Men han mtte likevel prve "skate" denne palmen uten for bungalowen vr.

Hele grsdagengikk med til de siste forberedelsene fr feiringen av mamma sin 50-rsdag. Vi har brukt den siste tiden p stelle i stand en fest for henne,utenat hun skulle vite s mye om det. Kvelden ble en suksess, og n kan vi senke skuldrene. Det eneste som gjenstr n er rydding. Jaja, det gr nok fort dersom vi er mange som hjelper til.

Disse ballongene fikk jeg levert p dren p fredag.Littstrre enn jeg hadde tenkt, men s utrolig kul. Jubilanten selv dpte ballongdamen for Kristine.

Vi holdt festen i barnehagen sine lokaler, for der er det stor nok plass for alle. Da vi hadde ryddet vekk de fleste lekene og dekket bordet, s ble det riktig s koselig. (Og ja, fem tallet ville vre et to tall, s vi mtte teipe det fast til nullen.)

Gavebordet med roser fra hagen, og noen av gavene fr gjestene kom.

Jeg glemte helt ta bilder i gr, men det tyder vel bare p at vi hadde det kjekt med andre ting.

Neste gang sees vi fra Sri Lanka♥

JUNGLE ISLAND

De fleste ser for seg hvite strender og krystallklart vann nr de tenker p Maldivene. Og ja, sanden er helt hvit, og vannet er klarere enn man kan forestille seg, men yen vi bodde p hadde en nydelig natur ogs. Inne p yen var det som en jungel med masse trr og blomster, og med sm veier innimellom. Det var veldig koselig bevege seg rundt p yen, men ogs litt ekkelt tenke p hva som faktisk bodde i trrne. Vi hrte masse lyder fra fugler og insekter som vi ikke en vandt med, og det hrtes rett og slett ut som lydene fra diverse tv-program fra regnskogen. Det var veldig koselig, men til tider ganske irriterende (som da vi skulle sove) *haha*.

Disse blomstene vokste p trrne p yen, og ble stadig plukket ned for dekorere inngangspartiet til restauranten vr. Som jeg har sagt fr, s kunne de lokale absolutt det med utnytte seg av naturen sin.

"Blomsterbroene" med rosa blomster var helt nydelig. De snirklet seg om en annen, akkurat som blomsten p jumpsuiten min.

Dyrelivet var ogs rikt, bde over og under vann. Et av dyrene vi stadig mtte p var denne krabaten her. Den varierte litt i farge, ettersom den prvde kamuflere seg, men vi s den stort sett likevel.

SAVN

Det er ikke bare stranden jeg savner. Jeg savner ogs det kunne g ut uten ta p sko, slenge en tynn skjorte eller kjole over bikinien, for s g ut spise en deilig lunsj. Jeg savner lukten av solkrem, og solbriller som gjr det mulig se i det skarpe lyset. Vi mennesker savner stort sett det vi ikke har. Da vi var p ferie savnet jeg iskaldt norsk springvann, jeg savnet en helt enkel grovbrd skive med hvitost og agurk, og en tjukk og deilig dyne holde i om natten. Jeg er en skikkelig "vingle Petter", aldri fornyd. Haha! Men jeg vet innerst inne at jeg har det s utrolig godt, og at jeg skal jammen ikke klage. Livet kan vre ekstremt bra, selv med noen sm mangler. Det er det vi kaller i-lands problemer.

De siste dagene har jeg gledet meg stort over den etterlengtete skiven med hvitost til lunsj. Jeg har ogs kost meg sammen med familie, som ogs ble savnet veldig jo lenger vi hadde vrt borte. I ettermiddag blir det enda mer familietid, for da skal vi i bursdag til Christian sin morfar. S koselig. Familie + selskap er to av mine favoritt ting, s dette blir bra ♥

I MISS THE BEACH

Hei ♥

Jeg har mye gjre for tiden, s det ble dessverre ingen nye feriebilder i gr. Tiden lper rett og slett fra meg om dagene. Det positive er at da skal dere heller f dobbel dose i dag.

For frste gang p lenge vknet vi opp til sol i dag. Jeg tror i alle fall det er lenge siden solen tittet frem sist?.? De siste dagene har jeg tilbrakt inne p jobb, s helt rlig er jeg ikke sikker p om vi har hatt sol *haha*. Uansett, varmen er ikke tilstede. Det var kaldt i hele leiligheten da vi vknet i dag, s n har Christian bestemt at i kveld skal alle vinduer igjen, og helst isolere alle mulige kilder til kulde. N savner jeg det ligge p stranden p Maldivene, og kjenne svetten renne fordi det er s varmt. Det hadde vrt noe ♥

Bassenget hadde ogs vrt helt greit i dag kjenner jeg. Legge seg der slappe av i noen timer? Ja takk!

Jeg husker jeg sendte en snapchat til ssteren min med bildet over, og la til teksten "nakenbading". Hahaha, hun trodde p det. S om du lurer, ja jeg har p meg bikini, det fr da vre grenser for vre uanstendig.

Noen tidligere Kaptein Sabeltann fans der ute? Dette bildet er inspirert av da Grusomme Gabriell kom opp fra vannet. Jeg hatet den scenen da jeg var liten, det var s skummelt ;-)

KOKOS-KOKOS-KOKOS

Denne dagen vknet vi opp til regn, men det lysnet ut p formiddagen. Etter noen timer p stranden med hver vr bok, tok vi turen bort i bassenget. Vi badet litt, men endte fort opp i bassengbaren.

Med hver vr (rdyre) pina colada. Mmmmm :-)

P vei tilbake til bungalowen gikk vi innom naturparken. Her dyrker de blant annet egen salat, som brukes p restaurantene p yen. Vi mtte en av gartnerne da vi var der, og han var ivrig etter vise oss bde det ene og det andre. Han gav oss til og med en kokosntt som vi kunne drikke melken fra, og spise kokoskjttet. Ferskere enn dette blir det ikke!

Vi fikk med oss en oppdelt kokosntt innpakket i et blad. Haha, det var s gy se hvordan de brukte naturen p Maldivene. Alt var s naturlig. "Innpakningspapir" var store blader, mens kostene de brukte var enten kvister eller palmeblader. P hele turen opplevde vi det at folk ikke hadde s mange ting. De hadde bare det som var aller mest ndvendig. Kanskje har vi noe lre av dem??

#maldivene #reise #kokos

CARIBBEAN WAVE

Noe av det kjekkeste jeg vet er kunne g i eget design. Dette skjrtet er en del av kolleksjonen "Caribbean Wave", som jeg bde designet og produserte for et par r siden. Alle plaggene hadde florlette stoffer som falt nedover og beveget seg som blger, og fargetonene var inspirert av havet i karibien. P Maldivene var havet i de samme fargetonene. Da solen skinte midt p himmelen var havet en lys turkis farge som ikke s ekte ut i det hele tatt. Jo mindre sol, dess mrkere ble havet. P en overskyet dag kunne det nesten se ut som et vanlig hav, men bare nesten.

P Sun Island var det en italiensk restaurant som l ute p en tupp for seg selv. Den var omringet av hav p alle kanter, og for komme ut til den mtte vi g over den lange trebroen jeg ogs har vist dere fr. *Magi* Vi fikk med oss nok en nydelig solnedgang herfra, men igjen med skyer p himmelen.

#reise #maldivene #design

Sunset Beach

En kveld tok vi turen bort til "Sunset beach", og her fikk vi vre med mate stingrays (eller piggrokker). Jeg trodde det skulle vre som med haimatingen, at vi bare s p, men her fikk vi mate selv. I en hvit plastbtte l fiskematen, og rundt vrimlet det med fluer. Jeg vil ikke en gang tenke p hva som egentlig var fiskematen. Alt jeg vet er at det fre hnden ned i btten, ta en hndfull med noe rtt kjtt som fltes beinete og ekkel, for s mate fiskene som s og si svmte p land, er noe man ikke fr muligheten til hver dag, og derfor mtte jeg bare gjre det.

*Ekkelt*

Da matingen var ferdig svmte alle fiskene, bde stingray og noen sm haier, ut i havet igjen. Ingen av disse er farlig dersom man ikke provoserer dem, men det var likevel litt ekkelt se en s stor sting raysvmme akkurat der vi hadde snorklet noen timer tidligere. Tror jeg hadde ftt litt panikk hvis jeg hadde mtt p en av disse. Haien derimot,  en som trolig bodde ved vr del av stranden, var jeg ikke redd for. Den svmte jeg etter helt til jeg ikke klarte holde flge mer.

Denne delen av stranden vender mot solnedgangen, og blir logisk nok kalt "Sunset beach". Vi fikk dessverre ikke sett noen solnedgangen som gikk ned i havet, for stort sett kom det noen skyer i veien. Fine farger ble det likevel p himmelen.

En liten "sunset-selfie" eller to hrer med p et s vakkert sted ♥ Hihi

Denne storken, eller de var vel egentlig flere, var ogs se p yen. Da vi s dem fly p avstand s de bare ut som noen litt store mker, men da de landet foran oss ble det plutselig noen veldig store mker.

STRANDLOOK

For meg er strandliv et synonym med en naturlig look. Det vil si ingen sminke eller en frisyre som man har jobbet hardt med, bare 100% ekte vare. I sommer har de eneste morgenrutinene mine vrt smre solkrem. Den har jeg brukt hver dag, mens sminkekostene kunne jeg nesten bare lagt igjen hjemme. Mascara og saltvann er en drlig kombinasjon (s lenge den ikke er vannfast), og derfor har jeg latt den ligge. Hvem vil vel se ut som en panda bjrn etter svmmeturen?

Hret pleier jeg flette vekk nr jeg er p stranden. Flettefrisyrer kan vre veldig fine, samtidig som de er praktisk (srlig for oss med langt hr). For det frste slipper man unna alle flokene som kommer av kombinasjonen saltvann og vind. Det kan vre et mareritt som krever mer enn to hender f ut igjen. For det andre slipper solen inn p forskjellige steder, og hret slites dermed ikke p samme plass hele tiden. En annen grunn til at jeg foretrekker flette, er hestehale eller tutt ofte kan fles veldig stramt, og gi hodepine. Det er rett og slett en behagelig frisyre som man kan g med i timevis uten noen plager. En siste fordel med fletter er at det blir s fine krller nr man tar dem ut igjen. Naturlige blger som ikke sliter p hret p grunn av varmebehandlinger♥

Dersom man gr for en s enkel og naturlig strand look, men likevel nsker det lille ekstra, er smykkerlsningen. Jeg kjpte meg litt ny "pynt" fr vi reiste, og det har jeg brukt til bde bikini og andre klr. Kroppssmykker er noe jeg har lagt min elsk p i r, og endte selv opp med et helt enkelt et, men som likevel gjr s mye for et antrekk. Kjpte ogs en fotlenke i gull, men masse skjell som henger ned fra lenken. Den passet s utrolig bra p stranden.

Smykke: H&M, fotlenke: Glitter, bikini: Cubus

HVITT, MEN IKKE HVITHAI

Disse bildene fr meg til lengte s sykt tilbake til Maldivene. Det var nok den aller fineste dagen vi hadde, med masse sol hele dagen. P formiddagen vekslet vi mellom solsengen og havet, hvor vi snorklet blant fargerik fisk og en liten hai p en halv meter. Den var av typen "black tip reef shark", og tydeligvis ikke farlig s lenge den ikke ble provosert.

P kvelden var vi borte ved vannbungalowene og s p haimating. Glad vi ikke var i vannet da! Det var fullt av bde sm og litt strre hai, som alle var veldig sultne. De strste var vel halvannen meter, og s ut som hvalhai unger. Alle haiene kjempet om maten, og det s ut som om de spiste alt som kom ut i vannet.

BEACH YOGA

Det er tanken som teller, er det ikke det de sier? Fr vi reiste hadde jeg store planer om starte dagene med en joggetur og avslutte med yoga p stranden. Helt snn ble det ikke. Det ble vel kun jogging n dag p stranden, og yoga ble det ogs minimalt med. Likevel fler jeg at vi har beveget oss masse denne ferien, med bde svmming, bordtennis og seinere p turen hadde vi diverse fjellturer.

Den frste dagen gikk vi i strandkanten rundt halve yen. Det tok oss omtrent to timer (fordi vi stoppet opp og tok bde bilder og film underveis). P veien kom vi over denne dissen, og den mtte selvflgelig testes ut. Barnet i oss kom frem, og vi hadde det veldig gy.

#maldivene #reise

VRT FRSTE MTE MED MALDIVENE

N begynner bildebonanzaen jeg har lovet dere fra ferien. Frst ut er Maldivene! Det er nesten litt tortur se gjennom bildene derfra, for jeg savner det s utrolig mye. Gud s godt vi hadde det der! Vi har allerede bestemt at vi skal tilbake en gang, men nr det blir vet vi ikke.

Vrt frste mte med yene var fra luften. Et mrkebltt hav fult av lys turkise ringer, og en liten y med hvit sand inni ringen. Hvert hotell hadde en egen y, og vr het "Sun Island".

Reisen fra Bergen til det vi ser p som jordens paradis, tok et dryt dgn. Vi tok fly fra Bergen via Oslo, Dubai, og s til hovedflyplassen p Maldivene. Videre tok vi et smfly til en liten y like ved Sun Island, og deretter speedbt det siste stykket.

Det fltes helt magisk da vi ankom yen vr, srlig da vi gikk i land fra bten og over denne broen. Dette er noe jeg alltid har drmt om, men som ogs har vrt noe jeg bare har sett p andre (heldige) folk sine bilder eller filmer. Endelig var det min tur! Jeg satt ut av fargen p havet, og hvor klart det faktisk var. Det var enda finere i virkeligheten enn hva hvordan det ser ut p bilder.

Selfie-time og mysing i solen.

Vi bodde i en bungalow p stranden, og det var helt perfekt. P bildet under er det nummer to fra hyre.

Kokosnttene datt stadig ned fra palmene, s vi flte oss ikke srlig trygg da vi gikk under dem. Heldigvis klarte vi oss uten f noen "kokosntt kuler" i hodet *haha*

Nr jeg ser tilbake p disse frste bildene fra ferie, s ser jeg hvor mye mrkere jeg var i hret. Solen har virkelig satt sine spor p hodet mitt. Dette var det frste av mange innlegg fra ferien, og jeg hper dere vil se resten av bildene ogs. Det kommer nye bildedryss daglig, og kanskje flere ganger daglig ogs. Noen av bildene har jeg kanskje vist fr, men det er en hel haug med nye bilder ogs.

Vi blogges ♥

#maldivene #reise

HOME SWEET HOME

Etter en fantastisk ferie med mange nye opplevelser har vi n kommet hjem igjen. Etter ha reist i over 30 timer kom vi hjem i gr kveld. For frste gang gledet jeg meg faktisk til komme hjem, og det var s godt vkne opp i egen seng i dag. Da vi kom hjem i gr pusset vi tenner, tok en rask dusj og s svartnet det nesten fr hodet traff puten. S utrolig trtt begge to!

Vi hadde den beste avslutningen p ferien da vi tok en snartur til Asker, fr vi satte oss p siste fly hjem til Bergen. Der fikk vi mte vr lille niese som er bare n uke gammel, og hun er bare s utrolig skjnn *smelt*. Ingen av oss ville reise videre, og vi dryde det lengst mulig fr vi dro der i fra. Jeg satt og holdt og koste med henne i timevis, ville ikke gi slipp. Vi fikk en liten smak p norsk sommer da vi satt ute i hagen deres og spiste is i skyggen av en parasoll. Kjempefin og idyllisk slutt p det som har vrt en lang og fin ferie.

Stolt tante og onkel♥

Bilder fra turen kommer i diverse blogginnlegg i tiden fremover. Jeg har en stoooor jobb foran meg med velge ut bilder og fortelle , men gleder meg til det. Tenker jeg begynner p dette arbeidet i morgen, for n skal jeg pangstarte hverdagen med en dag p jobb og seinere masse klesvask. Heldigvis hadde min kjre mamma kjpt inn litt til kjleskapet da hun hentet oss p flyplassen, s vi slapp dra p butikken allerede n i morgentimene.