Luftig overnatting

Hei fra Colombo!

I gr sjekket vi inn i en trehytte fem meter over bakken. Den var kun festet i noen spinkle trr, s da vinden blste vaiet hytten i takt med trrne. Det var en artig opplevelse, men jeg har nesten ikke sovet i natt. De frste timene etter leggetid bekymret jeg meg for at hytten skulle falle ned. Alle knirkelyder og greiner som pisket p vinduer og tak skremte meg veldig. Da jeg klarte overbevise meg selv om at den ikke kom til falle, la jeg merke til hvor drlig sengen var. Flte hodet l i nedoverbakke, og jeg var sikker p at maurene og edderkoppene hadde kommet seg gjennom myggnettingen...

Heldigvis hadde vi bestemt dagen fr at vi bare skulle ha en overnatting der.

Jeg er s glad for avgjrelsen om litt luksus de siste dagene! N har vi, etter en interessant busstur med kun to krasj, kommet til Colombo. Vi har sjekket inn p et hotell som er langt bedre enn alt annet vi har bodd p, og her blir vi i to dager. Vi har ftt rom i 14. etasje, og vi har utsikt ut over hele byen. Kan til og med se solnedgangen i havet fra rommet vrt. Sengen er s stor og god at jeg nesten ikke kan vente med legge meg. Likevel blir det nok en tur opp i baren n. En paraplydrink hadde vrt godt n p tampen av ferien, for det har det ikke blitt mye av. Mange steder vi har vrt er det nemlig ikke alkoholservering i og med at det er muslimske steder.

Her er bassenget p taket, 26. etasje. Det er ogs der baren er.

Sunday feeling

God morgen fra Sri Lanka. Etter en travel uke har vi endelig en skikkelig rolig morgen. Ekte helgeflelse!

Vi reiste med buss og tuk tuk fra Arugam Bay til Trincomalee i gr. Turen var lang, slitsom og ikke minst varm og humpete. Vi hadde ftt beskjed om at det ville ta fire til fem timer, men det tok faktisk NI! Og da gikk det i ett hele tiden.

Da vi kom til byen og skulle finne hotellet, var det ingen av de lokale som hadde hrt om det en gang. Ble litt bekymret da, og var glad for at vi ikke hadde betalt p forhnd. Etter litt leiting frem og tilbake i gatene som er full av lse kuer, geiter og hunder, fant vi det omsider. Det viste seg at hotellet er s nytt at det ikke har ftt opp skilt enn. Tror vi er noen av de frste gjestene, og kanskje de aller frste p dette rommet. Alt er helt nytt, og ikke minst: REINT! Det er en utrolig deilig flelse legge seg i den store sengen, med hvite laken og ikke bekymre seg for insekter. I Arugam Bay bodde vi nemlig p et lite rom som hadde pninger rett ut i vindu og mellom vegg og tak. Der var netting rundt sengen et must for si det snn. I tillegg var det ikke alltid at vannet i do, vask og dusj virket. Kjempe festlig! Her er badet s fint at jeg kunne tatt det med meg hjem.

Her er et par bilder fra en srdeles rolig morgen. Mtte bare nyte luksusen med vestlige forhold.

AC og vifte i taket. Haleluja!

En som sov veldig godt i dag tidlig :)

Dette innlegget er skrevet for noen timer siden, men pga drlig internett ble det ikke postet fr n.

Oppdatering p alt det andre vi har gjort den siste tiden kommer seinere. Har en stor jobb gjre der nr jeg kommer hjem, men gleder meg til det. N ville jeg bare raskt innom for gi et lite livstegn, og fortelle at vi har det bra.

Mobilblogg: Bildedryss fra Maldivene

God morgen!

Til alle dere nysgjerrige (eller bekymrede) sjeler der ute, her er noen bilder fra hva vi har fylt tiden med de siste dagene. Det er bare noen av mobilbildene, for vi har jo ikke med oss pc som sagt. Bildene fra kameraet kommer nr vi er hjemme igjen etter denne fantastiske reisen. Jeg skal ogs prve snekre sammen en liten film med hydepunktene til dere, men det er ogs nr vi kommer hjem, s det er bare til flge med fremover. Jeg oppdaterer nr internett tillater det.

Med hver vr pinacolada i poolbaren. DA er det ferie!

Dette er inngangen til restauranten vi spiser p. De har en gigantisk buffet til alle mltider, og her finnes noe for alle.

Her er utsikten fra bungalowen vr. Vi smiler hver morgen nr vi trekker fra gardinene, og ser dette. Priceless!

Da vi skulle bort se p haimating her om dagen, s kom regnbuen frem. Og nr vi frst snakker om haier; vi har snorklet med hai. Heldigvis var det bare n p en dry halvmeter, og av typen "blacktip reef shark", men hai er hai spr du meg. Den biter visst ikke med mindre den blir provosert.

Da det var haimating var det MANGE haier, og noen var svr. Da var det bde hai av typen "blacktip" og hvalhai. For si det snn; glad jeg ikke badet der akkurat da.

I gr matet vi bde rokk og hai. Til tross for at jeg ikke liker ta direkte p r fisk, s mtte heg stappe hnden nedi btten med mat. Hvor oft fr man mulighet til mate en rokk, og hai? For haiene var sulten og stakk innom de ogs. De var s sulten alle sammen at de kom s og si opp p stranden. Plutselig var jeg under en meter i fra den spisse halen til rokken...

Finally: MALDIVENE

Hei!

Endelig er vi p Maldivene, og det er serist det fineste stedet jeg har vrt i hele mitt liv. Dette er paradis!!! Vi har bare wifi tre steder p yen, s n sitter vi i beach baren for f lutt nett. Et par kjappe bilder skal dere selvflgelig f.

Dette var vrt frste mte med yene.

Vi bor i en hytte P stranden, og utenfor er palmer som drysser kokosntter *haha* Kult s lenge vi ikke blir truffet :-)

#nofilter

Endelig har jeg badet i turkist hav. Det er serist klarere enn et svmmebasseng.

N gr jeg tom for strm, s dette var alt jeg rakk. Status oppdatering: vi nyter livet og har det bra.

Mobilblogg: bye bye Norway

N sitter vi p Oslo lufthavn, klar for boarding til Dubai om en dry halvtime. Vi reiste hjemmefra klokken syv i dag, med sekkene ferdig pakket. Vi har vrt her i noen timer n, og litt tid ute i solen har vi ogs ftt.

Det kommer til bli en lang reise, for vi skal ikke vre fremme fr i morgen tidlig. Men vi gleder oss over at reisen er i gang, og fr vi vet ordet av det er vi nok p Maldivene. Jippiiiiiii :-)

BARE TIMER IGJEN

Wiiiiii :-) Christian kom akkurat hjem, og gjett hva! Han har kjpt en liten "feriegave" til meg. Nye solbriller *haha* Han er serist den beste kjresten jeg kunne ftt!!!

N er det siste innspurt med pakking fr vi reiser i morgen tidlig. Reisenervene inntraff da jeg vknet i dag, og i lpet av dagen har jeg kjent p ulike flelser. Som jeg har sagt tidligere gru-gleder jeg meg, og flelsene ble s mye sterkere i dag som det bare er n dag igjen. Jeg vknet og tenkte "Wiiiii, n dag igjen til ferie", men s kom panikken "herregud, hva om noe skjer?" De siste dagene har jeg prvd pakke alt vi trenger, men er livredd for at vi glemmer noe viktig. Eller jeg tror jeg har det jeg trenger, det er vel Christian jeg bekymrer meg for. Trolig fordi han virker s avslappet.

Noe av det som stresser meg fr denne ferien er:

1) Ryggen min. dra p backpacking nr jeg forstuet ryggen for noen f uker siden er veldig ironisk. Den var blitt s og si helt bra igjen, men n kjenner jeg at det gr feil vei igjen. N krysser jeg fingrene for at dette ikke er noe som vil delegge turen vr.

2) Vrmeldingen! Huff, vret ser ikke helt lovende ut. Jeg visste at vestkysten av Sri Lanka har regntid n, men plutselig ser det ikke s lovende ut stkysten heller. Og da jeg s vrmeldingen for Maldivene i dag, da fikk jeg et lite sammenbrudd *haha* Jaja, Christian er den beste reisepartneren, og han er alltid s positiv. Jeg tror jeg skal hre p ham fremfor vrmeldingen.

3) Gutter. Hvorfor er det snn at gutter alltid m pakke i siste liten? N har jeg prvd f Christian til hjelpe til med forberedelsene i nesten en uke, men uten hell. Han har funnet frem litt klr, men det er vel i grunn det. Jeg har pakket alle fellesting og tenkt p alt det praktiske som valuta, reiseruten (s vet foreldrene vre hvor vi er), lading av kameraer osv.

I kveld m jeg ogs klippe hret hans, for det syntes han var best ta rett fr reisen. Det er uansett en forbedring fra i fjor sommer. Da klippet jeg ham n time fr vi ble kjrt til flyplassen.

N har jeg pakket hndbagasjen, og planen er ta med s lite at jeg kan ha det i den store sekken nr vi reiser rundt. Jeg har ikke s lyst til g med en sekk p ryggen og en p magen. Planen er rulle sammen den lille, og putte den oppi den store. Om vi skulle kjpe noe underveis har vi ogs litt ekstra plass siden vi ikke pakker helt fullt i hndbagasje sekken. Faktisk s tenker jeg pakke ut noen av klrne jeg har tatt med. Jeg har bestemt meg for at jeg kan ofre noen av toppene mine, s fr vi heller vaske  en ekstra gang underveis.

I sekken har jeg med meg tre forskjellige bker: en skjnnlitterr, en sakprosa, og en uskrevet bok. Siden vi reiser uten pc tenkte jeg skrive en slags reisedagbok. Da fr jeg alle minnene samlet fr de overskygges av nye. Hndsprit, sovebriller, tyggis og hndkrem er ogs greit ha med p tur. Vi kommer til reise i over et dgn, s jeg tipper vi kommer til vre rimelig sliten nr vi ankommer Maldivene sndag morgen.

Jaja, s fr vi kanskje litt regn p turen, men ferie er ferie. Det hres kanskje ut som om jeg er super stresset og bekymret for turen, men innerst inne tror jeg at jeg gleder meg mest. Det blir spennende oppleve noe helt nytt, og ikke alltid vite hvor vi ender opp. Jeg ser frem til snorkle i det indiske hav, spise ny og spennende mat, kjre tuk tuk i Sri Lanka, g barbeint p stranden og f sand mellom trne, stadig vkne opp i en ny seng med en ny utsikt, og ikke minst; tilbringe hvert minutt med han jeg elsker.

Jeg kommer til dele bilder p instagram @millanysv1. Det er ogs mulig det blir litt mobilblogging underveis, men der kommer helt an p WIFI tilgang. Jeg vet at det er mange i familien som vil sette pris p litt oppdatering underveis, og kanskje noen av dere andre ogs(?) Jeg har i alle fall lovet ta masse bilder, s det vil uansett bli bildedryss etter ferien.

Det ble et litt rotete innlegg dette her, for det er mange tanker i hodet p en gang n. Jeg hopper rett og slett til slutten og sier GOD SOMMER!

Klem fra en som digger de nye, runde hippie-solbrillene sine. De skal absolutt vre med p turen.

#sommer #ferie #maldivene #srilanka #backpacking #reise

HPER GOOGLE LYVER

N begynner det endelig ligne p noe nr det kommer til pakkingen. Hele dagen i dag har gtt med til fikse alt som m gjres fr vi reiser. Jeg har kjpt nye minnekort til kameraene (i og med at vi reiser uten mac, og kan derfor ikke laste bildene inn noe sted), jeg har lnt vekk plantene vre snn at de fr vann mens vi er vekke, fikset bank greier, og en hel haug med ting i forbindelse med skole og lnekassen (s er det ordnet fr studiestart i august).

Jeg har hrt at klrne tar mindre plass om man ruller dem, s n har jeg sittet p gulvet en stund og rullet sammen alle plaggene og sortert dem i poser. Sekken er omsider full og snret igjen, og n er jeg nesten klar til dra. At jeg har klart pakke livet mitt de neste ukene opp i n sekk m jeg si meg fornyd med. Det har egentlig ikke gtt opp for meg at vi reiser i overmorgen, for den siste tiden har gtt fryktelig fort.

De siste timene har jeg kldd meg i hodet, og vridd hjernen for finne ut om vi har glemt noe viktig til ferien. Det er typisk at man kommer p det frst nr det er for seint. Som dere ser var det kaos da jeg pakket, men jeg har i alle fall husket det viktigste: dykkermaske, snorkel og DOPAPIR. For nei, det er ikke alle som vet hva dopapir er. Jeg har googlet doene p Sri Lanka (det var noe av det frste jeg gjorde), og jeg kan ikke si at jeg ser frem til det. Leste ogs at dersom man kommer over en do p reisen, bruk den godt. Hjelpe meg! Bildene p google viste stort sett hull-i-gulvet-doer, og det er jeg ikke begeistret for. Spesielt ikke nr det er mange p rad uten skillevegger og drer mellom. Hper google lyver for si det snn?.Christian leste en "bruksanvisning" for meg om hvordan man bruker disse doene *haha*. Vi snakker hockey og fare for mye sl.

N skal jeg i gang med middagen snn at den er klar til Christian kommer hjem. For ke temperaturen p reisefeberen blir det indisk mat i dag.

Jeg titter innom i morgen ogs, og deler litt tanker rundt turen. Vi blogges da.

SMOOTHIE P PINNE

Et tips for varme sommerdager er kjle seg ned med en smoothie. Som jeg har sagt tidligere spiste jeg is daglig da sommeren var p besk i forrige uke, men jeg har kommet p noe lurt. Hvorfor ikke "lure" seg selv til tro at en spiser is, men s er det egentlig bare en sunn og god smoothie? Jeg laget smoothie is for noen dager siden, og det funket. Jeg hadde nok litt for mye veske oppi, for den ble litt mer "saftis" enn jeg hadde tenkt. Hpet p en litt med sorbet-lignende konsistens, men det var god smak likevel.

Jeg laget bare en helt vanlig smoothie som jeg helte oppi is former og satte i frysen i noen timer. Fint med litt variasjon p bde smoothie og is fronten.

Ja takk begge deler...?

I gr begynte vi pakke klrne vi skal ha med p ferien. Faktisk s var jeg veldig flink til pakke lite (eller... I alle fall ikke s mye for mye). Problemet er bare at jeg har kjpt litt nytt i dag, som jeg selvflgelig har lyst til ha med. Jeg har allerede satt sammen antrekk som inneholder de nye klrne, men noe m byttes ut. Sprsmlet er bare hva?! Noe inni meg sier "ja takk begge deler".

Vi pakket ut over hele sengen i gr, men ved leggetid mtte det flyttes. N ligger det bunker med klr linet opp p gulvet. Huff, det blir nok en rotete uke med all pakkingen vi har foran oss...

Mobilblogg: Sommerdager

En fin helg med sommer nrmer seg slutten. Noen stikkord fra de siste dagene er: is, solkrem, grilling og sa jeg is? Er det noe som hrer sammen som hnd i hanske s er det sommer og is. N har jeg spist is daglig i fire-fem dager, og syns det er flott tenke p at jeg befinner meg p Maldivene om en uke. Snn lader alts jeg opp til en bikinisesong *haha*. Nei, det er viktig kose seg om sommeren.

Her er et par bilder fra jeg var hos mormor i gr. Det ble nok en is der mens vi satt i solsteiken og pratet. Koselig!

Kjolen jeg hadde p meg var den frste av mange kjoler jeg har sydd.

OPPSKRIFT: OMELETTMUFFINS

For en stund siden laget jeg en ny vri p den vanlige omeletten; jeg laget den i muffinsformer. Da fr man sm og ste omelettmuffins som er perfekt til frokost eller kvelds, srlig hvis man har gjester. Jeg brukte min vanlige omelett-oppskrift (rett fra hodet) og helte rren i formene p et muffinsbrett, etter at jeg hadde smurt formene.

Min (rett fra hodet) oppskrift p omelett (nok til fire muffins i mine former)

• 3 egg
  • 3 ss vann
  • salt
  • oregano
  • grillkrydder
  • persille
  • ost

Jeg har ikke noe ml eksakt ml p de forskjellige ingrediensene, men jeg blander inn nok til at det blir litt smak p maten. Bland alle ingrediensene sammen og steik.

I omelettmuffinsene blandet jeg ogs inn paprika, purre og spekeskinke som jeg surret p stekepanne frst. Omelettmuffinsene skal steike midt i ovnen p 200*C i ca 15 minutter.

KANOTUR

De siste dagene har blitt godt utnyttet, og jeg har nedprioritert det sitte inne foran en pc-skjerm. Nr vi frst fr et par dager med sommer her i byen, s er det klart at de m brukes godt. For et par dager siden var vi fire jenter som var ute og padlet i kano. Vi leide to stykker, og satt to i hver. Det var kjempegy gjre noe litt uten om det vanlige, og padleturen nedover elven var s fredelig og deilig.

Her er noen bilder fra padleturen.

"Sister selfie"

Vi padlet forbi en liten flokk med rautende kyr.

Temperaturen i vannet mtte selvflgelig testes ut.

Etter turen spiste vi middag p Er-an, en kjempestilig "diner" i ekte amerikansk stil. Dersom du er i omrdet rundt Sfteland br du ta turen dit. Et skikkelig gjennomfrt konsept. Servitrene har uniformer i amerikansk "50-talls-diner-stil" og interiret er likedan. I tillegg er maten god. Hvor kult er det ikke med en jukebox, som faktisk funker?!

I helgen skal jeg begynne pakke litt, for ferien er rett rundt hjrnet n. Jeg liker ha god tid til pakke, men ulempen er at da tar jeg fort med meg mer enn det jeg trenger. I r M jeg klare ikke ta med meg hele garderoben, for jeg skal tross alt bre det i en ryggsekk. Det er s mye tenke p, og snn sett skulle jeg gjerne tatt med meg en store trillekoffert i tillegg. En trillekoffert til Maldivene, og sekken til Sri Lanka. Men men? Her m det bare pakkes smart, og ndvendig. Helgens utfordring!